Pressupostos 2020: Carta oberta al rector de la UPC

Rector Magnífic de la UPC
cc: Sr. Gerent de la UPC

Benvolgut Rector,

L’elaboració del pressupost de la UPC és responsabilitat del consell de direcció. Tanmateix, com a sindicat representatiu considerem que és la nostra obligació fer-vos arribar els nostres criteris sobre el mateix, per tal que els tingueu en compte en el procés d’elaboració del pressupost del proper any 2020.

Respecte del capítol d’ingressos, no dubtem que el consell de direcció fa el possible per incrementar-los. Tanmateix reivindiquem una actitud més exigent davant de la Generalitat de Catalunya en tres aspectes crítics:

• La reversió de les retallades pressupostàries que impedeixen una renovació de la plantilla de PDI i PAS que està posant en greu perill el funcionament diari de les universitats catalanes i la UPC en particular.

• La reducció dels preus de les matrícules dels estudiants a nivells comparables als vigents a la resta de l’estat espanyol sense perjudici per les universitats.

• La cobertura de les amortitzacions dels préstecs concedits per la construcció de parcs científics (6.2 M€ l’any 2019), que sumats al dèficit endèmic de la UPC graven greument el pressupost de la nostra universitat.

Quant a les despeses, volem fer les següents consideracions:

• Retribucions de personal. Cal incrementar de forma decidida el nombre de places de PDI a temps complet a concurs, finalitzar el proceś d’estabilització del PAS actualment en marxa i convocar places de PAS de nou ingrés per començar a amortir l’envelliment accel·lerat que estan patint les plantilles tant de PDI com de PAS. El finançament d’aquestes places depèn clarament d’un increment dels ingressos, com s’ha demanat en el capítol d’ingresos. El consell de direcció argumenta sovint que existeixen restriccions legals i/o directrius polítiques de la Generalitat que ho impedeixen. Ara bé, ara mateix hi ha restriccions legals que ja no es compleixen. L’article 48 de la LOMLOU indica que el percentatge de PDI laboral temporal no pot superar el 40% de la plantilla docent, xifra que la UPC ja ha superat. Perquè a l’hora d’incomplir la llei es fa en contra dels interessos dels treballadors i la qualitat de la docència i la recerca?

• Convocatòries d’ajuts. Cal incrementar els programes de beques predoctorals FI-UPC. Abans de la crisi la UPC oferia entre 30 i 50 beques FI-UPC cada curs acadèmic. Cal recuperar aquestes xifres i cal oferir beques de 4 anys d’acord amb el EPIF.

• Despeses de funcionament. Cal incrementar els pressupostos de les unitats bàsiques (capítol 2), que com a conseqüència de la crisi s’han reduït a nivells de pura subsistència. Quina política pròpia poden fer Departaments i Instituts sense pressupost?

Finalment, instem al consell de direcció a insistir a la Generalitat de Catalunya sobre la necessitat d’un model de finançament del sistema universitari català que permeti el manteniment i millora d’un sistema universitari català públic i de qualitat, i una amortització progressiva del dèficit acumulat de la UPC, triste herencia de la crisi econòmica.

Secció Sindical de la Intersindical-CSC, UPC

Octubre de 2019