Comunicat per la democràcia i contra el feixisme 365 dies

L’actual increment dels discursos d’odi, amplificats per mitjans de comunicació afins a la dreta i l’extrema dreta, estan ressituant el relat al nostre país respecte de quines han de ser les prioritats polítiques en el pròxim cicle electoral: la lluita per la independència, orientant l’acció política en aquesta direcció o la lluita contra la dreta i l’extrema dreta.

Des de la Sectorial d’Universitats i Centres de Recerca tenim clar que ambdues no només van juntes, sinó que la lluita per la independència del nostre poble és l’instrument més eficaç contra l’avenç dels discursos polítics que neguen els nostres drets com a poble i classe. Alhora que considerem que des de les universitats hem de comprometre’ns en la lluita per la democràcia i contra el feixisme, de manera activa. No cada quatre anys.

La Intersindical lluitem per garantir unes universitats democràtiques i antifeixistes, i reivindiquem que això passa per:

• El compromís de la Universitat en la defensa dels drets civils i polítics i el foment del debat crític sense limitacions.
  • Denunciar explícitament les vulneracions d'aquests drets patits per la comunitat universitària de forma reiterada, especialment els darrers cinc anys.  Conculcació de drets que han significat presó, multes econòmiques i criminalització generalitzada de professorat, estudiantat i PAS que s’ha compromès en la lluita pel dret a l’autodeterminació del nostre poble.
  • No cedir els nostres Campus per a fer actes o activitats, a organitzacions que defensen posicionaments i accions contràries als drets humans i fonamentals. Les Universitats no som neutrals, hem de ser un instrument al servei de la societat, de foment i respecte dels valors democràtics i els drets i llibertats, individuals i col·lectives. NI UN PAS ENRERE: ATUREM ELS FEIXISMES!
  • Ser exemplars en la lluita contra els assetjaments sexuals, per raó de sexe, d’orientació, identitat o expressió de gènere. Així com respecte dels assetjaments laborals. Reclamem que s’apliquin mesures de tolerància zero que passin per investigar TOTES les denúncies. I quan calgui, per expulsar dels nostres Campus els responsables d’aquests assetjaments, així com de tot aquell que impedeixi o coarti la investigació d’aquests o l’aplicació de les mesures corresponents.
  • Perquè s’aterrin els discursos benintencionats i es doti les universitats del finançament necessari per posar fi a la precarització de les condicions laborals del personal, que no resolen lleis fetes sense memòria econòmica. Per afavorir l’accés de les classes populars a les aules universitàries. I per garantir-ne la qualitat de l’ensenyament i la recerca.

Si en clau política i social, el poble català no ha vist resoltes les seves necessitats, en clau laboral, tampoc. La intersindical posem en evidència que les polítiques i els discursos del “gobierno más progresista de la història”, orientats a convèncer-nos que s’ha avançat en drets laborals, no són certs.

Us presentem unes infografies que així ho demostren.

Sectorial d’Universitats i Centres de Recerca de la Intersindical, 21 de juliol del 2023